یک فاکتور عضلانی که متابولیسم چربی را کنترل می کند، شناسایی شد

16فوریه 2021- محققان دریافته اند که عضله اسکلتی به طور قابل توجهی بر نحوه ی ذخیره و متابولیسم چربی در بدن تأثیر می گذارد .کشف جدید مطالعه ی اخیر محققان مرکز پزشکی کلیولند و دانشکده ی پزشکی دانشگاهCase Western Reserve ، که در مجله ی تحقیقات بالینی منتشر شده است، می تواند منجر به ابداع درمان هایی برای بیماریهای متابولیکی شود.

بیماری های متابولیک، مانند چاقی و دیابت نوع 2 ، در ایالات متحده به سطح اپیدمیک افزایش یافته و در حدود 30 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار داده است. عضله ی اسکلتی نقش مهمی در کنترل سطح قند خون دارد، که در ابتلا به بیماری های متابولیکی مانند دیابت مهم است.

در این مطالعه، دکترMukesh K. Jain ، نویسنده ی ارشد این مقاله و مدیر مرکز پزشکی کلیولند و همکارانش، به بررسی نقش ژنی به نام Kruppel-like factor 15 ، در عضله ی اسکلتی پرداختند.آنها از یک مدل موش که این ژن (KLF15) به طور خاص در عضلاتش حذف شده بود، استفاده کردند.

این دستکاری ژنتیکی منجر به یک فنوتیپ قابل توجه شد، که عبارت بود از: چاقی، دیس لیپیدمی (سطح بالای چربی در خون)، عدم تحمل گلوکز، مقاومت به انسولین و تمایل به ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD).تحقیقات بیشتر نشان داد که KLF15 جذب و استفاده از چربی را در عضله اسکلتی کنترل می کند. بدون KLF15، چربی ها نمی توانند به طور موثر وارد عضله شوند و در عوض در کبد و بافت چربی سفید رسوب می کنند.

دکتر Jain، توضیح داد: ما در طی تحقیقات قبلی خود از نقشبسیار مهم ژن KLF15 برای سلامت عضلات مطلع شدیم، زیرا بدنبال ورزش سطح آن در بدن افزایش می یافت. سپس به طور تجربی دریافتیم که حذف KLF15 از عضلات منجر به کاهش ظرفیت ورزشی در موش ها می شود. این واقعیت کهKLF15 ، همچنین در سلامت متابولیکی مهم است، بسیار هیجان انگیز می باشد، زیرا یک ارتباط مولکولی بالقوه را بین ورزش و سلامت کلی نشان می دهد.

محققان در ادامه ی مطالعه ی خود دریافتند که یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) می تواند جنبه هایی از بیماری متابولیک را بهبود بخشد. غذاهای سرشار از فیبر، مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیا و غلات کامل، غنی ازاسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هستند. موشهایی که با این رژیم تغذیه شدند، کاهش وزن و بهبود هومئوستازی گلوکز (تنظیم قند خون) را نشان دادند. علاوه بر این، موش های چاقی که با همین رژیم تغذیه شدند، کاهش وزن و افزایش حساسیت به انسولین را تجربه  کردند و این نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی ازاسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، به طور بالقوه می توانند به عنوان یک روش پیشگیری و درمانی برای بیماریهای متابولیکی عمل کنند.

دکتر Liyan Fan، نویسنده ی نخست این مقاله، گفت: استعداد چاقی و ابتلا به NAFLD هر دو در صورت دریافت کالری بیش از حد، بر اهمیت متابولیسم چربی توسط عضله ی اسکلتی و گفتگوی متقابل ارگانها در ایجاد این بیماری های جدی، تأکید می کند. این به ما کمک می کند تا بازیگران مختلفی که در بیماریهای متابولیکی نقش دارند را بهتر بشناسیم و در نتیجه اهداف درمانی موثرتری را شناسایی کنیم.

در مجموع، این یافته ها عضله اسکلتی را به عنوان تنظیم کننده مهم متابولیسم چربی و سلامت کبد شناسایی کرده و رژیم های غذایی غنی از SCFA را یک گزینه ی احتمالی و موثر به عنوان درمان مکمل و قابل دسترس برای بیماری متابولیک ناشی از اختلال در کنترل چربی معرفی می کند.

مراحل بعدی در این تحقیق شامل بررسی نقش KLF15 عضله در وضعیت های مختلف تغذیه ای (به عنوان مثال روزه داری و ورزش) و بررسی پتانسیل درمانی هدف قرار دادن KLF15 درعضله است.

منبع:

Journal of Clinical Investigation, 2021; 131 (4) DOI: 10.1172/JCI139496

www.sciencedaily.com/releases/2021/02/210216115023.htm